[ Pobierz całość w formacie PDF ]

" To zależy wyłącznie od ciebie.
" Tylko ty możesz sam siebie przekonać do tego pomysłu.
" Sam doskonale wiesz, co jest dla ciebie najlepsze.
" Jesteś jedyną osobą, która może podjąć tak ważną dla ciebie decyzję.
Osoby o silnym zewnętrznym autorytecie mają tendencję do podejmowania wszelkich działań przede wszystkie
opierając się na opinii i ocenie innych. Również efekty podjętych przez siebie działań oceniają przez pryzmat
reakcji z zewnątrz. Uważają, że dobrze wykonali swoją pracę dopiero wtedy, gdy uzyskają aprobatę z zewnątrz.
Jeżeli także takiej osobie postawisz pytanie dotyczące tego, skąd wie, że dobrze wykonuje swoją pracę, to z
dużym prawdopodobieństwem odpowie Ci w jeden z następujących sposobów:
" Wiem, ponieważ szef mnie pochwalił i to przy wszystkich współpracownikach.
" Wiem, ponieważ jeden z moich współpracowników podszedł i klepiąc mnie przyjaznie po ramieniu powiedział:
 Dobra robota!"
" Wiem, ponieważ za wyniki osiągnięte w pracy otrzymałem nagrodę od przełożonego w postaci dodatkowej
premii.
Jeżeli kogoś o takim metaprogramie będziesz chciał przekonać do tego, aby spędził wakacje we wskazanym przez
Ciebie miejscu, to możesz zrealizować ten cel mówiąc coś takiego:
 Wiesz, ostatnio byłem na wakacjach w takich egzotycznym miejscu, gdzie naprawdę świetnie bawiłem się przez
cały urlop. Wszyscy, którzy przyjechali na ten sam turnus co ja zgodnie stwierdzili, że jest to wymarzone miejsce
na wakacyjny wypoczynek. Chciałbym także, abyś wiedział, że praktycznie we wszystkich renomowanych
przewodnikach turystycznych to miejsce jest szczególnie ciepło opisywane. Statystyki wskazują, że coraz więcej
ludzi decydują się, aby właśnie tam spędzić swój wolny czas w lato."
Jak mogłeś z łatwością zauważyć, przekonując do czegoś osobę o zewnętrznym autorytecie, osiągniesz
zamierzony efekt odwołując się do doświadczeń swoich i innych ludzi, powołując się na statystyki, różnorodne
fakty, autorytety w danej dziedzinie.
Kolejny metaprogram, który można krótko scharakteryzować dwoma słowami:
PODOBIECSTWA-RÓ%7Å‚NICE
jest odpowiedzialny za to, że uzyskując nową informację bądz sprawdzasz, w jaki sposób jest ona podobna do
tego, co już wiesz i znasz bądz sprawdzasz, w jaki sposób różni się ona od tego, co już wiesz i znasz. Umysł
osoby, która ma bardzo mocny metaprogram  Podobieństwa", wykazuje silną tendencję do wyszukiwania
podobieństw. Wystarczy, że np. dwie rzeczy mają tylko jedną wspólną cechę, a poza tym zupełnie od siebie się
różnią, aby subiektywnie, postrzegane były jako podobne, ponieważ taka osoba nieświadomie prawie całkowicie
ignoruje wszelkie różnice, nawet te najbardziej widoczne i istotne. Jako ciekawostkę chciałbym Ci powiedzieć, że
ktoś, kto charakteryzuje się bardzo silną tendencją do wyszukiwania podobieństw, z reguły ma poważne trudności
z nauką języków obcych, szczególnie, jeżeli chodzi o wymowę. Próbuje uczyć się prawidłowej wymowy obcych
słówek, na nieświadomym poziomie szukając podobieństwa do tego, co sam już zna, czyli wymowy słów w języku
polskim. Jakie skutki przynosi taka strategia przyswajania sobie prawidłowej wymowy? Niestety, zazwyczaj
opłakane.
Jeżeli osobę o silnej potrzebie poszukiwania podobieństw zechcesz przekonać do tego samego, co przy
poprzednio omawianych metaprogramach, zrób to przykładowo tak:
 Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu w tym egzotycznym miejscu? Jeżeli pojedziesz
tam, gdzie ja byłem w tym roku, to wrócisz z takimi samymi wrażeniami. Obsługa hotelowa i jakość wyżywienia jest
prawie taka sama, przyjeżdżają bardzo podobni ludzie jak ci, których poznałeś poprzednio, a co najważniejsze
atrakcje turystyczne są prawie takie same jak tam. Wiesz, że podobnie jak ty pragnę, abyś spędził wakacje gdzieś,
gdzie będziesz czuł się znajomo, a wiele rzeczy wyda ci się już znane, dlatego proponuję ci, abyś pojechał w to
miejsce. Gwarantuję, że kiedy po twoim powrocie porównamy nasze wrażenia, to będą one prawie takie same."
Umysł osoby, która ma bardzo silny metaprogram  Różnice", wykazuje mocną tendencję do wyszukiwania tychże
różnic. Analogicznie do wcześniej omawianej sytuacji, jeżeli dwie rzeczy różnią się między sobą tylko jednym
drobiazgiem, a poza tym są do siebie zupełnie podobne, to jednak subiektywnie, postrzegane są one jako inne,
ponieważ taka osoba, w tym przypadku, prawie całkowicie ignoruje nieświadomie wszelkie, nawet te najbardziej
widoczne podobieństwa. Ktoś, kto charakteryzuje się taką silną tendencją do wyszukiwania różnic, z reguły bardzo
szybko uczy się języków obcych, ponieważ tym razem, na nieświadomym poziomie szuka tego, czym różni się
nowa wiedza od tej, którą już posiada, co jest wyjątkowo przydatne, przy przyswajaniu sobie prawidłowej wymowy
słówek. Aby zachęcić osobę o silnej potrzebie poszukiwania różnic do wyjazdu na wczasy we wskazane przez
Ciebie miejsce, możesz powiedzieć jej coś takiego:
 Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu w tym egzotycznym miejscu? Jeżeli pojedziesz
tam, gdzie ja byłem w tym roku, to wrócisz z zupełnie innymi wrażeniami. W tym miejscu panuje całkowicie
odmienna atmosfera, mieszkańcy tego rejonu zachowują się inaczej. Możesz liczyć na to, że każdy dzień
przyniesie coś nowego i będąc tam doświadczysz całkowicie odmiennych od twoich dotychczasowych
doświadczeń rzeczy, a kiedy już wrócisz, to będziesz mógł godzinami opowiadać o tym jak było opisując dzień po
dniu i wszyscy będą słuchali tego z narastającym zainteresowaniem, ponieważ każde kolejne opowiadanie będzie
znacznie różniło się od poprzednich.
"Następny, czwarty z omawianych metaprogramów, określany jest najczęściej mianem:
KONIECZNOZ-MO%7Å‚LIWOZ.
Osobę o bardzo silnym metaprogramie  Możliwość" można rozpoznać po tym, że bardzo często używa słów takich
jak: można, jest możliwość, nadarzyła się okazja. Zadając takiej osobie pytanie, np.  Dlaczego dokonałeś ostatnio
w swoim życiu takiej, a takiej zmiany?' prawdopodobnie usłyszysz odpowiedz tego rodzaju:  Ponieważ nadarzyła
się okazja, okoliczności sprzyjały temu, aby to zrobić." Ludzie z silnym metaprogramem  Możliwości" są wręcz
uzależnieni od zachowywania się w ten sposób. To on przede wszystkim namiętnie korzystają ze wszystkich
promocji, wyprzedaży po atrakcyjnych cenach, sezonowych obniżek cen. Chcąc wysłać taką osobę na wakacje w
określone miejsce, wystarczy, że powiesz coś takiego:
 Słuchaj właśnie wróciłem z wakacji w naprawdę fantastycznymi miejscu. Serdecznie polecam ci, abyś ty także
spędził tam swój urlop, tym bardziej, że w biurze podróży, z którego usług przecież obaj korzystamy mają w tym [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wyciskamy.pev.pl