[ Pobierz całość w formacie PDF ]
które z kolei wzbudzają w oglądającym Wiele reklam odwołuje się do emocji emocjami negatywnymi, gdyż doświadczenia przeprowa-
różne uczucia pozytywne i negatywne. pozytywnych takich jak radość i szczęś- dzone do tej pory pokazują, że umiejętne manipulowanie
Klasyfikacja uczuć, których doświad- cie. Ponieważ człowiek z reguły dąży do emocjami negatywnymi może przynieść zamierzony skutek.
cza człowiek wyróżnia dziesięć podsta- przeżywania właśnie takich uczuć to Najbardziej znaczące i interesujące pod tym względem są re-
wowych emocji: zainteresowanie, ra- kojarzenie ich z reklamowanym pro- klamy lękowe, nazywane również reklamami warunkowania
dość, zaskoczenie, gniew, zmartwienie, duktem na zasadzie warunkowania kla- lękiem, które przekazują konsumentowi, że dany produkt
wstręt, pogarda, lęk, wstyd oraz wina. sycznego, o którym pisałam w jednym minimalizuje ryzyko związane z szeroko rozumianym bez-
Emocje te mogą występować bezpo- z poprzednich artykułów, wytwarza pieczeństwem i zdrowiem.
średnio kiedy stykamy się z danym pozytywne nastawienie do reklamowa- Dokładniejsze badania wykazały, że największą skutecz-
zdarzeniem np. określoną reklamą oraz nego produktu. Może to być na przy- nością cechują się takie przekazy reklamowe, które przeka-
wtedy, gdy przypominamy sobie okre- kład zastosowanie ulubionej muzyki zują konsumentom umiarkowany poziom lęku. Negatywne
ślone zdarzenie. Oznacza to, że w po- czy aktorów. Często wykorzystywanym emocje w reklamie nie ograniczają się jednak tylko do lęku.
wstawaniu emocji biorą udział procesy w reklamie elementem jest tak zwany Czasem ujawniane są te nazywane emocjami kłopotliwymi,
zarówno spostrzegania, jak i pamięci. schemat dziecięcości, który wyzwala niechcianymi, niegodziwymi i zakazanymi, takie jak zawiść,
Badania przeprowadzone przez spe- instynktowne zachowania nastawione złośliwa radość, zazdrość, zemsta, nienawiść, wstręt, po-
cjalistów udowadniają, że konsumenci na opiekowanie się bezbronnym dzie- garda oraz wstyd. Ich umiejętne wykorzystanie w przekazie
faktycznie doświadczają różnych emo- ckiem przez wzbudzanie uczuć tkli- reklamowym może przynieść zakładany przez producenta
cji podczas oglądania reklam oraz do- wości i rozczulenia (przede wszystkim skutek, należy jednak pamiętać, że często ryzyko negatywnej
brze różnicują kierunek emocji, innymi reklamy produktów przeznaczonych reakcji konsumentów jest zbyt wysokie i grozi trwałym nega-
słowy reagują właściwą emocją pozy- dla dzieci, jednak nie tylko). Cechy tywnym skojarzeniem, które raczej nie zachęci ich do zakupu
tywną bądz negatywną w zależności od schematu dziecięcości mają także mło- naszych produktów.
przekazu. Inne badania udowadniają, de zwierzęta np. pieski czy kotki, któ-
że nawet jeśli intensywność przeżywa- rych widok wywołuje podobne emocje Zuzanna Grochulska
| czerwiec 2008
29 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl wyciskamy.pev.pl
które z kolei wzbudzają w oglądającym Wiele reklam odwołuje się do emocji emocjami negatywnymi, gdyż doświadczenia przeprowa-
różne uczucia pozytywne i negatywne. pozytywnych takich jak radość i szczęś- dzone do tej pory pokazują, że umiejętne manipulowanie
Klasyfikacja uczuć, których doświad- cie. Ponieważ człowiek z reguły dąży do emocjami negatywnymi może przynieść zamierzony skutek.
cza człowiek wyróżnia dziesięć podsta- przeżywania właśnie takich uczuć to Najbardziej znaczące i interesujące pod tym względem są re-
wowych emocji: zainteresowanie, ra- kojarzenie ich z reklamowanym pro- klamy lękowe, nazywane również reklamami warunkowania
dość, zaskoczenie, gniew, zmartwienie, duktem na zasadzie warunkowania kla- lękiem, które przekazują konsumentowi, że dany produkt
wstręt, pogarda, lęk, wstyd oraz wina. sycznego, o którym pisałam w jednym minimalizuje ryzyko związane z szeroko rozumianym bez-
Emocje te mogą występować bezpo- z poprzednich artykułów, wytwarza pieczeństwem i zdrowiem.
średnio kiedy stykamy się z danym pozytywne nastawienie do reklamowa- Dokładniejsze badania wykazały, że największą skutecz-
zdarzeniem np. określoną reklamą oraz nego produktu. Może to być na przy- nością cechują się takie przekazy reklamowe, które przeka-
wtedy, gdy przypominamy sobie okre- kład zastosowanie ulubionej muzyki zują konsumentom umiarkowany poziom lęku. Negatywne
ślone zdarzenie. Oznacza to, że w po- czy aktorów. Często wykorzystywanym emocje w reklamie nie ograniczają się jednak tylko do lęku.
wstawaniu emocji biorą udział procesy w reklamie elementem jest tak zwany Czasem ujawniane są te nazywane emocjami kłopotliwymi,
zarówno spostrzegania, jak i pamięci. schemat dziecięcości, który wyzwala niechcianymi, niegodziwymi i zakazanymi, takie jak zawiść,
Badania przeprowadzone przez spe- instynktowne zachowania nastawione złośliwa radość, zazdrość, zemsta, nienawiść, wstręt, po-
cjalistów udowadniają, że konsumenci na opiekowanie się bezbronnym dzie- garda oraz wstyd. Ich umiejętne wykorzystanie w przekazie
faktycznie doświadczają różnych emo- ckiem przez wzbudzanie uczuć tkli- reklamowym może przynieść zakładany przez producenta
cji podczas oglądania reklam oraz do- wości i rozczulenia (przede wszystkim skutek, należy jednak pamiętać, że często ryzyko negatywnej
brze różnicują kierunek emocji, innymi reklamy produktów przeznaczonych reakcji konsumentów jest zbyt wysokie i grozi trwałym nega-
słowy reagują właściwą emocją pozy- dla dzieci, jednak nie tylko). Cechy tywnym skojarzeniem, które raczej nie zachęci ich do zakupu
tywną bądz negatywną w zależności od schematu dziecięcości mają także mło- naszych produktów.
przekazu. Inne badania udowadniają, de zwierzęta np. pieski czy kotki, któ-
że nawet jeśli intensywność przeżywa- rych widok wywołuje podobne emocje Zuzanna Grochulska
| czerwiec 2008
29 [ Pobierz całość w formacie PDF ]