[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Podstawowe terminy wicca
mnieć, że mroczny i słoneczny aspekt boga uzupełniały się, żaden z
athame - sztylet ceremonialny
nich nie był dobry lub zły, a oba - niezbędne.
Bogini - podstawowe bóstwo żeńskie w czarostwie, Ziemia
esbat - festiwal księżycowy, zwany też mniejszym sabatem
Imbolc - 2 lutego
Gaja - grecka bogini Ziemi
To pierwszy dzień wiosny, w którym tradycyjnie palono świece i
krąg - święta ziemia, na której odprawia się formalne rytuały
radowano nadchodzÄ…cym ciepÅ‚em i sÅ‚oÅ„cem oraz budzÄ…cym siÄ™ ży­
Księga cieni - dziennik magicznych dokonań i rozważań
ciem. Było to święto kiełkowania pierwszych ziaren i rodzących się
Rogaty Bóg - podstawowe bóstwo męskie w czarostwie, symbol
jagniąt. Bogini-Ziemia szykowała się do sezonu wzrostu i dostatku.
natury i dzikości
Jako panna młoda powracała z otchłani, w której przebywała w
sabat - święto wiccańskie
uśpieniu przez zimę.
wiązanie rąk - odpowiednik pogańskiego ślubu
zgromadzenie - grupa pod przewodnictwem najwyższej kapłanki
Ostara - równonoc wiosenna, ok. 22 marca
To pora siewów i środek wiosny. Odtąd dni są krótsze niż noce.
Sabaty
Celebrowano triumf Å›wiatÅ‚a nad ciemnoÅ›ciÄ… i radowano siÄ™ rozkwita­
Pogańskie święta wiążą się silnie z Kołem Roku i rytmem natury.
jącym wokoło życiem. Symbolem tego sabatu były jajka i zające,
Nasi przodkowie wierzyli w spiralny układ czasu - nie był on linią
znane nam ze świąt Wielkiej Nocy.
prostą, przez co nie mijał, ale raczej pulsował w zmianach pór roku.
Ziemia umieraÅ‚a i odradzaÅ‚a siÄ™, a wraz z niÄ… wszystkie żywe stwo­
Beltaine, 1 maja
rzenia.
To początek pogańskiego lata, pora kwitnienia i wypędzania stad
W ciągu roku wyróżniano cztery dni kwartalne, sygnalizujące
na porośnięte świeżą, soczystą trawą pastwiska. To najradośniejszy z
zmianÄ™ pory roku oraz cztery dni Å›ródkwartalne, stanowiÄ…ce szczyto­
festiwali pogańskich, na którym celebruje się magię życia, zawiera
wy moment danego sezonu. Każde ze Å›wiÄ…t obchodzono w inny spo­
związki małżeńskie, odprawia rytuały zapewniające urodzaj, radość i
sób, skupiając się na cechach charakterystycznych danego okresu, ich
bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo dla zwiÄ…zków. W tym okresie najchÄ™tniej doko­
znaczenia dosłownego i symbolicznego oraz wpływu na życie.
nywano ceremonialne go wiÄ…zania rÄ…k.
Halloween (Samhain)-31 pazdziernika na 1 listopada
Litha - przesilenie letnie, ok. 22 czerwca
Halloween to pogański Nowy Rok. W tym dniu zasłona dzieląca
To najdłuższy dzień w roku i najkrótsza noc. Bóg światła jest u
świat materialny i duchowy stawała się cienka, dlatego była to noc
szczytu potęgi, od tego dnia będzie jednak słabł. Rodzi się bóg ciem-
magii i spotkań z duchami. Wspominano też przodków i składano im
ności i zimy, który odtąd zacznie powoli triumfować nad swoim
ofiary.
przeciwnikiem. Ten dzień był środkiem lata, a jego pozostałości do
dzisiaj obchodzimy podczas Nocy Zwiętojańskiej.
~74~
~75~
Lughnasad, 1 sierpnia
Nazwany na cześć wojowniczego słonecznego boga, Lugha
dzieÅ„ ten sprzyja zawieraniu umów i jest poczÄ…tkiem jesieni. Rozpo­
czynają się zbiory i żniwa oraz przygotowania do nieuchronnie zbli-
żajÄ…cej siÄ™ zimy. Warzono pierwsze tegoroczne piwo i palono sÅ‚o­
miane kukły, by podziękować Ziemi za jej hojność i zapewnić sobie
dobre zbiory w przyszłym roku.
Mabon, równonoc jesienna, 22 września Inne spojrzenie na czarną
Odtąd noce staną się dłuższe niż dni. Zwiętowano ostatnie przed
zimą żniwa i zakończenie sezonu upraw. Bóg słońca powoli stawał
magiÄ™
siÄ™ coraz sÅ‚abszy i umieraÅ‚, by odrodzić siÄ™ znów w Yule. Nad Å›wia­
tem panowanie obejmował mroczny bóg zimy i podziemi, a Bogini
szykowaÅ‚a siÄ™ do zimowego snu. Czarna magia przez dÅ‚ugi czas pozostawaÅ‚a niezrozumiana i potÄ™­
piana, tak przez samych magów, jak i przez laików. Adepci czarnej
magii nierzadko bywali izolowani nawet w środowisku magicznym,
przede wszystkim z powodu rzekomo nieetycznego postępowania, co
często bywało krzywdzące.
Podstawowym powodem sporu jest nieprecyzyjne określenie,
gdzie zaczyna się, a gdzie kończy czarna magia i czym różni się ona
od białej. Niektórzy uważają, że w przeciwieństwie do magii białej,
czarna dziaÅ‚a wbrew prawom natury, jako że za jej pomocÄ… manipu­
luje się energiami i zmienia je, często bez zgody osoby, której dane
zaklęcie dotyczy (na przykład w zaklęciu miłosnym).
Z drugiej strony manipulowanie magicznymi energiami w ten
sposób, by wydać się otoczeniu bardziej atrakcyjnym, zalicza się do
magii białej, jako zaklęcie przeprowadzane na sobie samym. Silne
wpływanie na otoczenie (jak zaklęcie miłosne) uznane jest za magię
czarnÄ… i potÄ™piane, czy jednak rozróżnienie to nie jest odrobinÄ™ prze­
sadzone? Przecież, zafałszowując swój wygląd, też wpływamy na
innych ludzi i ich stosunek do nas.
W codziennym życiu sami bezwiednie manipulujemy otocze-
niem, nie uciekajÄ…c siÄ™ przy tym do magii. Odpowiednio dobrane
perfumy wpływają silnie na osoby, z którymi przebywamy i sprawia-
ją, że wydajemyy się im bardziej atrakcyjni. Setki reklam puszcza-
nych na okrągło w mass mediach równie mocno wpływają na naszą
zdolność wyboru, choć nie zdajemy sobie z tego sprawy. Podobnie,
- 76-
~ 7 7 ~
kupienie komuś kwiatów, by zaskarbić sobie jego uwagę, może być nie i z rozwagą by nie wyrządzić sobie i otoczeniu krzywdy. Tak
uznane za manipulację. Tak więc rozróżnienie między czarną a białą naprawdę o tym czy nasze zaklęcia są  czarne" czy  białe" decydu-
magią, opierające się na stopniu wpływania na otoczenie, nie jest
jemy my sami, nasza podstawa, wiara, moralność, poczucie sprawie-
precyzyjne.
dliwości i wyznawane zasady.
Problem polega chyba głównie na tym, iż czarnej magii przeciw­
stawia się przeważnie  solarną" stronę magii, związaną ze Słońcem
tradycją judeochrześcijańską, aniołami oraz magią egipską, silnie
podległą Słońcu-Bogu. Bóstwa i istoty  słonecznej" magii czerpią
swoje moce z energii solarnej (przy czym Słońce niekoniecznie musi
być tożsame z Dobrem). Czarna magia znajduje się po prostu na
przeciwległym biegunie, czerpiąc swoją moc z energii Księżyca.
Potoczne myślenie sprawia, że  słoneczny" równa się  dobry", a
 nocny",  księżycowy" musi być  zÅ‚y", jako przeciwieÅ„stwo z natu­
ry. Tymczasem noc i dzień to dwa różne aspekty doby, przy czym
żaden z nich nie jest ani zły, ani dobry w swej naturze. Jedno nie
może istnieć bez drugiego, uzupełniają się i tworzą całość, jak jin i
jang, pierwiastek żeÅ„ski i mÄ™ski czy wÅ‚aÅ›nie rzeczone SÅ‚oÅ„ce i KsiÄ™­
życ.
Czarna magia, jak już wspominaliÅ›my, czerpie swojÄ… moc z ener­
gii Księżyca. Z tego właśnie powodu zaklęcia miłosne i seksualne
działają najlepiej, zwłaszcza gdy odprawimy je podczas pełni lub
przybywania Księżyca. Liczne bóstwa sumeryjskie i babilońskie oraz [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wyciskamy.pev.pl