[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstawowe terminy wicca
mnieć, że mroczny i słoneczny aspekt boga uzupełniały się, żaden z
athame - sztylet ceremonialny
nich nie był dobry lub zły, a oba - niezbędne.
Bogini - podstawowe bóstwo żeńskie w czarostwie, Ziemia
esbat - festiwal księżycowy, zwany też mniejszym sabatem
Imbolc - 2 lutego
Gaja - grecka bogini Ziemi
To pierwszy dzień wiosny, w którym tradycyjnie palono świece i
krąg - święta ziemia, na której odprawia się formalne rytuały
radowano nadchodzącym ciepłem i słońcem oraz budzącym się ży
Księga cieni - dziennik magicznych dokonań i rozważań
ciem. Było to święto kiełkowania pierwszych ziaren i rodzących się
Rogaty Bóg - podstawowe bóstwo męskie w czarostwie, symbol
jagniąt. Bogini-Ziemia szykowała się do sezonu wzrostu i dostatku.
natury i dzikości
Jako panna młoda powracała z otchłani, w której przebywała w
sabat - święto wiccańskie
uśpieniu przez zimę.
wiązanie rąk - odpowiednik pogańskiego ślubu
zgromadzenie - grupa pod przewodnictwem najwyższej kapłanki
Ostara - równonoc wiosenna, ok. 22 marca
To pora siewów i środek wiosny. Odtąd dni są krótsze niż noce.
Sabaty
Celebrowano triumf światła nad ciemnością i radowano się rozkwita
Pogańskie święta wiążą się silnie z Kołem Roku i rytmem natury.
jącym wokoło życiem. Symbolem tego sabatu były jajka i zające,
Nasi przodkowie wierzyli w spiralny układ czasu - nie był on linią
znane nam ze świąt Wielkiej Nocy.
prostą, przez co nie mijał, ale raczej pulsował w zmianach pór roku.
Ziemia umierała i odradzała się, a wraz z nią wszystkie żywe stwo
Beltaine, 1 maja
rzenia.
To początek pogańskiego lata, pora kwitnienia i wypędzania stad
W ciągu roku wyróżniano cztery dni kwartalne, sygnalizujące
na porośnięte świeżą, soczystą trawą pastwiska. To najradośniejszy z
zmianę pory roku oraz cztery dni śródkwartalne, stanowiące szczyto
festiwali pogańskich, na którym celebruje się magię życia, zawiera
wy moment danego sezonu. Każde ze świąt obchodzono w inny spo
związki małżeńskie, odprawia rytuały zapewniające urodzaj, radość i
sób, skupiając się na cechach charakterystycznych danego okresu, ich
błogosławieństwo dla związków. W tym okresie najchętniej doko
znaczenia dosłownego i symbolicznego oraz wpływu na życie.
nywano ceremonialne go wiÄ…zania rÄ…k.
Halloween (Samhain)-31 pazdziernika na 1 listopada
Litha - przesilenie letnie, ok. 22 czerwca
Halloween to pogański Nowy Rok. W tym dniu zasłona dzieląca
To najdłuższy dzień w roku i najkrótsza noc. Bóg światła jest u
świat materialny i duchowy stawała się cienka, dlatego była to noc
szczytu potęgi, od tego dnia będzie jednak słabł. Rodzi się bóg ciem-
magii i spotkań z duchami. Wspominano też przodków i składano im
ności i zimy, który odtąd zacznie powoli triumfować nad swoim
ofiary.
przeciwnikiem. Ten dzień był środkiem lata, a jego pozostałości do
dzisiaj obchodzimy podczas Nocy Zwiętojańskiej.
~74~
~75~
Lughnasad, 1 sierpnia
Nazwany na cześć wojowniczego słonecznego boga, Lugha
dzień ten sprzyja zawieraniu umów i jest początkiem jesieni. Rozpo
czynają się zbiory i żniwa oraz przygotowania do nieuchronnie zbli-
żającej się zimy. Warzono pierwsze tegoroczne piwo i palono sło
miane kukły, by podziękować Ziemi za jej hojność i zapewnić sobie
dobre zbiory w przyszłym roku.
Mabon, równonoc jesienna, 22 września Inne spojrzenie na czarną
Odtąd noce staną się dłuższe niż dni. Zwiętowano ostatnie przed
zimą żniwa i zakończenie sezonu upraw. Bóg słońca powoli stawał
magiÄ™
się coraz słabszy i umierał, by odrodzić się znów w Yule. Nad świa
tem panowanie obejmował mroczny bóg zimy i podziemi, a Bogini
szykowała się do zimowego snu. Czarna magia przez długi czas pozostawała niezrozumiana i potę
piana, tak przez samych magów, jak i przez laików. Adepci czarnej
magii nierzadko bywali izolowani nawet w środowisku magicznym,
przede wszystkim z powodu rzekomo nieetycznego postępowania, co
często bywało krzywdzące.
Podstawowym powodem sporu jest nieprecyzyjne określenie,
gdzie zaczyna się, a gdzie kończy czarna magia i czym różni się ona
od białej. Niektórzy uważają, że w przeciwieństwie do magii białej,
czarna działa wbrew prawom natury, jako że za jej pomocą manipu
luje się energiami i zmienia je, często bez zgody osoby, której dane
zaklęcie dotyczy (na przykład w zaklęciu miłosnym).
Z drugiej strony manipulowanie magicznymi energiami w ten
sposób, by wydać się otoczeniu bardziej atrakcyjnym, zalicza się do
magii białej, jako zaklęcie przeprowadzane na sobie samym. Silne
wpływanie na otoczenie (jak zaklęcie miłosne) uznane jest za magię
czarną i potępiane, czy jednak rozróżnienie to nie jest odrobinę prze
sadzone? Przecież, zafałszowując swój wygląd, też wpływamy na
innych ludzi i ich stosunek do nas.
W codziennym życiu sami bezwiednie manipulujemy otocze-
niem, nie uciekajÄ…c siÄ™ przy tym do magii. Odpowiednio dobrane
perfumy wpływają silnie na osoby, z którymi przebywamy i sprawia-
ją, że wydajemyy się im bardziej atrakcyjni. Setki reklam puszcza-
nych na okrągło w mass mediach równie mocno wpływają na naszą
zdolność wyboru, choć nie zdajemy sobie z tego sprawy. Podobnie,
- 76-
~ 7 7 ~
kupienie komuś kwiatów, by zaskarbić sobie jego uwagę, może być nie i z rozwagą by nie wyrządzić sobie i otoczeniu krzywdy. Tak
uznane za manipulację. Tak więc rozróżnienie między czarną a białą naprawdę o tym czy nasze zaklęcia są czarne" czy białe" decydu-
magią, opierające się na stopniu wpływania na otoczenie, nie jest
jemy my sami, nasza podstawa, wiara, moralność, poczucie sprawie-
precyzyjne.
dliwości i wyznawane zasady.
Problem polega chyba głównie na tym, iż czarnej magii przeciw
stawia się przeważnie solarną" stronę magii, związaną ze Słońcem
tradycją judeochrześcijańską, aniołami oraz magią egipską, silnie
podległą Słońcu-Bogu. Bóstwa i istoty słonecznej" magii czerpią
swoje moce z energii solarnej (przy czym Słońce niekoniecznie musi
być tożsame z Dobrem). Czarna magia znajduje się po prostu na
przeciwległym biegunie, czerpiąc swoją moc z energii Księżyca.
Potoczne myślenie sprawia, że słoneczny" równa się dobry", a
nocny", księżycowy" musi być zły", jako przeciwieństwo z natu
ry. Tymczasem noc i dzień to dwa różne aspekty doby, przy czym
żaden z nich nie jest ani zły, ani dobry w swej naturze. Jedno nie
może istnieć bez drugiego, uzupełniają się i tworzą całość, jak jin i
jang, pierwiastek żeński i męski czy właśnie rzeczone Słońce i Księ
życ.
Czarna magia, jak już wspominaliśmy, czerpie swoją moc z ener
gii Księżyca. Z tego właśnie powodu zaklęcia miłosne i seksualne
działają najlepiej, zwłaszcza gdy odprawimy je podczas pełni lub
przybywania Księżyca. Liczne bóstwa sumeryjskie i babilońskie oraz [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl wyciskamy.pev.pl
Podstawowe terminy wicca
mnieć, że mroczny i słoneczny aspekt boga uzupełniały się, żaden z
athame - sztylet ceremonialny
nich nie był dobry lub zły, a oba - niezbędne.
Bogini - podstawowe bóstwo żeńskie w czarostwie, Ziemia
esbat - festiwal księżycowy, zwany też mniejszym sabatem
Imbolc - 2 lutego
Gaja - grecka bogini Ziemi
To pierwszy dzień wiosny, w którym tradycyjnie palono świece i
krąg - święta ziemia, na której odprawia się formalne rytuały
radowano nadchodzącym ciepłem i słońcem oraz budzącym się ży
Księga cieni - dziennik magicznych dokonań i rozważań
ciem. Było to święto kiełkowania pierwszych ziaren i rodzących się
Rogaty Bóg - podstawowe bóstwo męskie w czarostwie, symbol
jagniąt. Bogini-Ziemia szykowała się do sezonu wzrostu i dostatku.
natury i dzikości
Jako panna młoda powracała z otchłani, w której przebywała w
sabat - święto wiccańskie
uśpieniu przez zimę.
wiązanie rąk - odpowiednik pogańskiego ślubu
zgromadzenie - grupa pod przewodnictwem najwyższej kapłanki
Ostara - równonoc wiosenna, ok. 22 marca
To pora siewów i środek wiosny. Odtąd dni są krótsze niż noce.
Sabaty
Celebrowano triumf światła nad ciemnością i radowano się rozkwita
Pogańskie święta wiążą się silnie z Kołem Roku i rytmem natury.
jącym wokoło życiem. Symbolem tego sabatu były jajka i zające,
Nasi przodkowie wierzyli w spiralny układ czasu - nie był on linią
znane nam ze świąt Wielkiej Nocy.
prostą, przez co nie mijał, ale raczej pulsował w zmianach pór roku.
Ziemia umierała i odradzała się, a wraz z nią wszystkie żywe stwo
Beltaine, 1 maja
rzenia.
To początek pogańskiego lata, pora kwitnienia i wypędzania stad
W ciągu roku wyróżniano cztery dni kwartalne, sygnalizujące
na porośnięte świeżą, soczystą trawą pastwiska. To najradośniejszy z
zmianę pory roku oraz cztery dni śródkwartalne, stanowiące szczyto
festiwali pogańskich, na którym celebruje się magię życia, zawiera
wy moment danego sezonu. Każde ze świąt obchodzono w inny spo
związki małżeńskie, odprawia rytuały zapewniające urodzaj, radość i
sób, skupiając się na cechach charakterystycznych danego okresu, ich
błogosławieństwo dla związków. W tym okresie najchętniej doko
znaczenia dosłownego i symbolicznego oraz wpływu na życie.
nywano ceremonialne go wiÄ…zania rÄ…k.
Halloween (Samhain)-31 pazdziernika na 1 listopada
Litha - przesilenie letnie, ok. 22 czerwca
Halloween to pogański Nowy Rok. W tym dniu zasłona dzieląca
To najdłuższy dzień w roku i najkrótsza noc. Bóg światła jest u
świat materialny i duchowy stawała się cienka, dlatego była to noc
szczytu potęgi, od tego dnia będzie jednak słabł. Rodzi się bóg ciem-
magii i spotkań z duchami. Wspominano też przodków i składano im
ności i zimy, który odtąd zacznie powoli triumfować nad swoim
ofiary.
przeciwnikiem. Ten dzień był środkiem lata, a jego pozostałości do
dzisiaj obchodzimy podczas Nocy Zwiętojańskiej.
~74~
~75~
Lughnasad, 1 sierpnia
Nazwany na cześć wojowniczego słonecznego boga, Lugha
dzień ten sprzyja zawieraniu umów i jest początkiem jesieni. Rozpo
czynają się zbiory i żniwa oraz przygotowania do nieuchronnie zbli-
żającej się zimy. Warzono pierwsze tegoroczne piwo i palono sło
miane kukły, by podziękować Ziemi za jej hojność i zapewnić sobie
dobre zbiory w przyszłym roku.
Mabon, równonoc jesienna, 22 września Inne spojrzenie na czarną
Odtąd noce staną się dłuższe niż dni. Zwiętowano ostatnie przed
zimą żniwa i zakończenie sezonu upraw. Bóg słońca powoli stawał
magiÄ™
się coraz słabszy i umierał, by odrodzić się znów w Yule. Nad świa
tem panowanie obejmował mroczny bóg zimy i podziemi, a Bogini
szykowała się do zimowego snu. Czarna magia przez długi czas pozostawała niezrozumiana i potę
piana, tak przez samych magów, jak i przez laików. Adepci czarnej
magii nierzadko bywali izolowani nawet w środowisku magicznym,
przede wszystkim z powodu rzekomo nieetycznego postępowania, co
często bywało krzywdzące.
Podstawowym powodem sporu jest nieprecyzyjne określenie,
gdzie zaczyna się, a gdzie kończy czarna magia i czym różni się ona
od białej. Niektórzy uważają, że w przeciwieństwie do magii białej,
czarna działa wbrew prawom natury, jako że za jej pomocą manipu
luje się energiami i zmienia je, często bez zgody osoby, której dane
zaklęcie dotyczy (na przykład w zaklęciu miłosnym).
Z drugiej strony manipulowanie magicznymi energiami w ten
sposób, by wydać się otoczeniu bardziej atrakcyjnym, zalicza się do
magii białej, jako zaklęcie przeprowadzane na sobie samym. Silne
wpływanie na otoczenie (jak zaklęcie miłosne) uznane jest za magię
czarną i potępiane, czy jednak rozróżnienie to nie jest odrobinę prze
sadzone? Przecież, zafałszowując swój wygląd, też wpływamy na
innych ludzi i ich stosunek do nas.
W codziennym życiu sami bezwiednie manipulujemy otocze-
niem, nie uciekajÄ…c siÄ™ przy tym do magii. Odpowiednio dobrane
perfumy wpływają silnie na osoby, z którymi przebywamy i sprawia-
ją, że wydajemyy się im bardziej atrakcyjni. Setki reklam puszcza-
nych na okrągło w mass mediach równie mocno wpływają na naszą
zdolność wyboru, choć nie zdajemy sobie z tego sprawy. Podobnie,
- 76-
~ 7 7 ~
kupienie komuś kwiatów, by zaskarbić sobie jego uwagę, może być nie i z rozwagą by nie wyrządzić sobie i otoczeniu krzywdy. Tak
uznane za manipulację. Tak więc rozróżnienie między czarną a białą naprawdę o tym czy nasze zaklęcia są czarne" czy białe" decydu-
magią, opierające się na stopniu wpływania na otoczenie, nie jest
jemy my sami, nasza podstawa, wiara, moralność, poczucie sprawie-
precyzyjne.
dliwości i wyznawane zasady.
Problem polega chyba głównie na tym, iż czarnej magii przeciw
stawia się przeważnie solarną" stronę magii, związaną ze Słońcem
tradycją judeochrześcijańską, aniołami oraz magią egipską, silnie
podległą Słońcu-Bogu. Bóstwa i istoty słonecznej" magii czerpią
swoje moce z energii solarnej (przy czym Słońce niekoniecznie musi
być tożsame z Dobrem). Czarna magia znajduje się po prostu na
przeciwległym biegunie, czerpiąc swoją moc z energii Księżyca.
Potoczne myślenie sprawia, że słoneczny" równa się dobry", a
nocny", księżycowy" musi być zły", jako przeciwieństwo z natu
ry. Tymczasem noc i dzień to dwa różne aspekty doby, przy czym
żaden z nich nie jest ani zły, ani dobry w swej naturze. Jedno nie
może istnieć bez drugiego, uzupełniają się i tworzą całość, jak jin i
jang, pierwiastek żeński i męski czy właśnie rzeczone Słońce i Księ
życ.
Czarna magia, jak już wspominaliśmy, czerpie swoją moc z ener
gii Księżyca. Z tego właśnie powodu zaklęcia miłosne i seksualne
działają najlepiej, zwłaszcza gdy odprawimy je podczas pełni lub
przybywania Księżyca. Liczne bóstwa sumeryjskie i babilońskie oraz [ Pobierz całość w formacie PDF ]