[ Pobierz całość w formacie PDF ]

w takim razie zajmuje się w odniesieniu do zjawisk oświatowych?
41. Hilker uzasadniał konieczność badania faktów pedagogicznych w
kontekstach kulturowych. Dlaczego?
42. Polak z pochodzenia jest jednym z największych autorytetów w świa-
towej pedagogice porównawczej. Kto to jest? Na czym polega jego
wkład do komparatystyki?
43. Zadaniem pedagogiki porównawczej jest  połączenie niektórych pro-
blemów nauk humanistycznych i społecznych w geograficznej per-
spektywie pedagogiki". Kto to powiedział? Uzasadnij ten pogląd.
44. Na czym polega jukstapozycja w badaniu porównawczym?
45. Jaka jest według Beredaya rola studiów monograficznych w bada-
niach porównawczych?
46. Dlaczego Bereday domaga się badania zjawisk oświatowych na tle
szerokiego kontekstu społecznego przy zastosowaniu całej metodolo-
gii nauk społecznych?
47. Na czym polega porównanie zrównoważone i porównanie ilustracyjne
u Beredaya?
48. Który z wybitnych pedagogów porównawczych próbował przyswoić
dorobek innych nauk dla potrzeb komparatystyki pedagogicznej? Dla-
czego?
49. Na czym polega metoda problemowa Holmesa?
50. Czy zgadzasz się, że metoda naukowa nie jest sztywna ani raz na zaw-
sze ustalona? Uzasadnij.
51. W jaki sposób pedagogika porównawcza może wspomóc
politykę oświatową?
52. Który z wybitnych pedagogów porównawczych próbował wykorzy-
stać dorobek Deweya w celu stworzenia nowej
metody badań porównawczych? Na czym ona polegała?
53. Co znaczy  unaukowienie" pedagogiki porównawczej?
54. Dlaczego Holmes preferował studium przypadku zamiast ogólnych
badań terenowych?
55. W jaki sposób pedagogika porównawcza może przyczynić się do two-
rzenia teorii szkoły?
56. Komparatysta może swobodnie posługiwać się różnymi metodami
odpowiednimi do problemów i pytań badawczych. Uzasadnij ten po-
gląd.
57. Dlaczego King lekceważył metodologię badań porównawczych?
58. Dlaczego wiedza i  sympatyczne rozumienie" zjawisk oświatowych
są według Kinga - najważniejsze w studiach porównawczych?
59.  Obiektywność w badaniach porównawczych jest niemożliwa do
osiągnięcia". Uzasadnij tę opinię.
60. Dlaczego, zdaniem Kinga, predykcje i prawa w pedagogice porów-
nawczej tracą wszelki sens?
61. Zdaniem Noaha pedagogika porównawcza oferuje  pewną raczej uni-
katową pomoc w w wyjaśnianiu obserwowanych zjawisk w oświacie i
społeczeństwie". Na czym polega ta pomoc?
62. Noah dostrzegł możliwość stosowania metod nauk społecznych w pe-
dagogice porównawczej. Rozwiń tę myśl.
63. Który z wybitnych pedagogów porównawczych preferował empirycz-
ne badania ilościowe? Dlaczego?
64. Dlaczego badanie relacji między oświatą a społeczeństwem jest ważną
sprawą?
65.  Jeśli pedagogika porównawcza cierpi na kryzys tożsamości, to przy-
czyną tego może być jej eklektyzm". Dlaczego?
66.  W pedagogice porównawczej najlepiej stosować takie metody, które
pozwalają na intuicyjny wgląd w badania, spekulatywne refleksje, a
samo badanie ma empiryczny charakter". Uzasadnij ten punkt widze-
nia.
67. Jaka jest definicja pedagogiki porównawczej?
68. Jaki jest wkład Suchodolskiego do rozwoju polskiej pedagogiki po-
równawczej?
69. Koncepcja pedagogiki porównawczej Nawroczyńskiego przyjęła for-
mę  nauki czystej", podobnie jak nauki przyrodnicze. Wyjaśnij.
70. Czy zgadzasz się z poglądem Nawroczyńskiego, że pedagogika po-
równawcza zmierza do wykrycia stałych związków między zjawiska-
mi oświatowymi?
71. Czy w badaniu porównawczym można uniknąć problemu wartościo-
wania? Uzasadnij swój punkt widzenia.
72.  Wychowanie nie jest tylko i wyłącznie funkcją takiego czy innego
układu obiektywnej rzeczywistości..., ale również odbiciem celowego
działania ludzi"? Uzasadnij.
73. Czy zgadzasz się z poglądem Nawroczyńskiego, że  pedagogika po-
równawcza wychodzi zawsze od konkretnych faktów, nie zaś od abs-
trakcyjnych pojęć"? Uzasadnij.
74. Na czym polega socjologiczna analiza zjawisk oświatowych opraco-
wana przez Chałasinskiego?
75. Który z polskich pedagogów porównawczych uczynił szkołę średnią
w krajach zachodnich przedmiotem wszechstronnych badań? Do ja-
kich wniosków doszedł?
76. Który z polskich komparatystów był prekursorem globalnych analiz
całych systemów oświatowych? Czy dorobek ten ma trwałe miejsce w
polskiej pedagogice porównawczej?
77. Jakie są normatywne standardy badania porównawczego?
78. Dlaczego ekwiwalencja stanowi centralny problem na wszystkich eta-
pach badania porównawczego?
79. Na czym polega konceptualizacja badania porównawczego?
80. Scharakteryzuj przedmiot badania porównawczego.
81. Jakie problemy występują najczęściej w międzynarodowych bada-
niach porównawczych? Jak są one rozwiązywane?
82. W jaki sposób dobór próby może uwzględnić wymogi ekwiwalencji
funkcjonalnej w badaniu porównawczym?
83. Jaka jest rola kontekstu społeczno-kulturowego w badaniu porównaw-
czym?
84. Na czym polega analiza i interpretacja danych w badaniu porównaw-
czym?
85. Wymień podstawowe różnice, jakie występują w badaniach porów-
nawczych opierających się na założeniach centralistycznych i decen-
tralistycznych?
86. Jaka jest rola Międzynarodowego Stowarzyszenia do Badań Osiągnięć
Szkolnych (IEA) w badaniach porównawczych?
87. Podaj kilka najważniejszych różnic w organizacji systemów oświato-
wych w kilku krajach, które znasz.
88. Scharakteryzuj wyniki badań IEA nad osiągnięciami szkolnymi w na-
uce przedmiotów przyrodniczych w latach osiemdziesiątych.
89. Jakie główne problemy dotyczące porównywalności wystąpiły w ba-
daniach IEA?
90. Jakie są wnioski z badań IEA?
91. Jak oceniasz wartość badań IEA?
92. Który z krajów europejskich uzyskał najwyższe wyniki w naukach
przyrodniczych w grupie wieku 14/15 lat w badaniach IEA? Czym
można tłumaczyć takie wyniki?
93. W Tajlandii zaledwie 32% grupy wieku 14/15 lat uczęszcza do szko-
ły. Czy istnieje jakiś związek między rozwojem ekonomicznym tego
kraju a poziomem upowszechnienia oświaty?
94. Czym można tłumaczyć zjawisko, że w Belgii 99% dzieci w wieku 4
lat znajduje się w szkole, choć zgodnie z prawem dzieci powinny iść
do szkoły w wieku 6 lat?
95. Jakie władze (centralne, autonomiczne, lokalne) ustalają liczbę za-
trudnianych nauczycieli w krajach Unii Europejskiej?
96. Czy jest niezbędne przygotowanie pedagogiczne do podjęcia pracy w
szkole we wszystkich krajach Unii Europejskiej? W których krajach
nie jest ono konieczne?
97. Kto zatrudnia nauczycieli w krajach UE?
98. Czy istnieje zatrudnienie nauczycieli na próbę w krajach UE? Na jaki
okres i w którym kraju?
99. Ile dni obejmuje rok szkolny (szkoła podstawowa) w krajach UE?
100. Jakie jest najwyższe/najniższe pensum w szkole podstawowej w kra-
jach UE?
101. Czy nauczyciele pracujący w krajach UE mają jeszcze jakieś inne
obowiązki poza pensum dydaktycznym?
102. W jaki sposób w krajach UE utrzymuje się równowagę między popy-
tem a podażą nauczycieli?
103. Jak długi staż pracy powinien mieć nauczyciel szkoły podstawowej,
by uzyskać najwyższą pensję w krajach UE?
104. W jakim wieku przechodzi nauczyciel szkoły podstawowej na emery-
turę w krajach UE?
105. Jaki jest niezbędny staż pracy nauczyciela szkoły podstawowej do
przejścia na emeryturę w krajach UE?
106. Jakie jest minimum lat pracy nauczyciela szkoły podstawowej nie-
zbędne do uzyskania emerytury w krajach UE?
107. Czy jest taki kraj w UE, w którym nie można zwolnić nauczyciela w
żadnym przypadku? Dlaczego?
108. Czy jest taki kraj w UE, w którym wszystkich kandydatów na nauczy-
cieli wysyła się na studia zagraniczne? Dlaczego?
109. W jakich placówkach oświatowych kształcą się nauczyciele szkoły
podstawowej w krajach UE?
110. Jak długo trwa kształcenie nauczycieli szkoły podstawowej w krajach
UE?
111. W jakim wieku zaczyna się kształcenie wstępne nauczycieli szkoły
podstawowej w krajach UE? [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wyciskamy.pev.pl